Mi is az a manipuláció? Ha jól belegondolunk a meggyőzés részhalmaza, egy érdekvezérelt kommunikáció, és a marketingkommunikáció része. Módszerei lehetnek a hamis információ átadás, pontatlan információk, szándékosan nem teljes körű tájékoztatás, de akár, ha túltájékoztatunk valakit az is annak minősül, hiszen lehet, hogy nem látja a fától az erdőt. A manipuláció egy roppant alattomos dolog, hiszen meghagyja alanyának azt a hitet, hogy saját maga döntött.
A manipulációs technikák kétfelé oszthatók, a valami mellett érvelő, eladni próbáló és a valami ellen, valamivel, vagy valakivel szemben hangulatot kelteni igyekvő, uszító manipulációk.
A folyamat közben mozgástere marad az illetőnek, és direkt módon semmivel/ semmire se kényszerítik, ha kényszerről beszélünk, azt csupán egy belső “kényszerként”, vagy inkább késztetésként éli meg.
Mikor nincs szükséged manipulációra?
Ha olyasmit árulsz, amely a vevőid számára élet-halál kérdés, tehát gyógyszert árulsz, vagy talán a legjobb példa erre az inzulin, hiszen bármennyibe fog kerülni ez a termék, meg fogják venni az emberek.
Ha egyeduralkodó vagy a piacon.
Már minden potenciális vevő tud a cégedről, tehát nem tudsz új vevőköröket “becsábítani”, ameddig nem váltasz stratégiát.
Viszont, ha ebből a 3-ból egyik sem jellemez, akkor manipulálnod kell/lehet a piacot ahhoz, hogy észre vegyenek, és elolvassák a hirdetéseidet. El kell hinniük, hogy erre szükségük van, fel kell keltened a vágyukat a terméked iránt. Ha határidőt állítasz eléjük, sürgősnek érzik majd, hogy hozzájussanak termékedhez. Sokan nem tudják, de manipulációnak számít az is, hogy ha a partnereiddel tartod a kapcsolatot, azért hogy ne felejtsenek el, és lehetőleg amikor újra vásárolni akarnak ismét Rád gondoljanak.
A manipulációnak is vannak alaptörvényei, méghozzá nyolc darab, melyeket Tartsay Vilmos hozott létre, és dolgozott ki.
1. A manipuláció terén nincsenek barátaid, csak ellenfeleid.
2. Aki nem képes figyelmet felkelteni, nem várhatja el, hogy figyeljenek rá. Igazából, ha belegondolunk, ez ma a reklám, hiszen a reklámoknak ennyi a céljuk, hogy felfigyeljenek az adott vállalatra, aki pedig nem tud megfelelő reklámot gyártani, nem várhatja el, hogy megugorjon a bevétele.
3. Bármit bárkinek el lehet adni. Talán az előző részekben már ezt pedzegettem, hogy ha olvasunk a jelekből, ismerjük az igényeit, elvárásait, egy jó érvvel, és jó kommunikációs készséggel üzletet tudunk kötni a legtöbb emberrel. De vannak olyan esetek is, hogy akár egy jó csomagolással máris megnyertük a vevőt.
4. Bármely állítás hitele folyamatosan nő, minél következetesebben meggyőzőbben ismételgetjük. Ez az állítás a pszichológiára épít, amiben bizonyították, hogy ha egy embernek hosszú időn keresztül állítasz valamit, egy idő után úgy is elhiszi.
5. A legtöbb embert a tevékenységében és elhatározásaiban észérvek helyett elsősorban érzelmi beállítottságok vezérlik.
6. A félelem az ember gondolatában, minden döntésében, minden lépésében valamilyen formában beleszól.
7. Ha mi magunk nem tudunk dönteni, biztosak lehetünk, hogy majd mások ezt megteszik helyettünk.
8. A beszéd a manipuláció legfontosabb eszköze. Tudatos használata és célzott alkalmazása bárminemű befolyásolás meghatározó előfeltétele.
A következő részben pedig bemutatom Nektek, hogyan is tudtok védekezni a manipuláció ellen.
Ti mit gondoltok erről a témáról? Írjátok meg kommentbe!
Ha tetszett a bejegyzés, és még több tartalmat szeretnél tőlünk akkor kövess minket!
Facebookon
Instagramon
Weboldalon
Az Exclusive Group ajánlásával - cégek teljeskörű kiszolgálása
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: