Először is beszéljük meg milyen márkafajták léteznek:
Generikus márka, márkanév nélküli termék.
Termékmárka, egyedi terméket, vagy termékváltozatokat jelöl, például Jar mosogatószer.
Vállalati márka, a gyártó által előállított termékeket, vagy termékcsoportokat jelöl, például, Exclusive Group.
Fedőmárka, a vállalati márkanév és a termékmárka kombinációja, például Exclusive Clening Service.
Támogató, vagy közös márka, több vállalati márkanév együttes alkalmazása, például ha egy TV csatorna egy film készítő stúdióval együtt dolgozik, akkor együttesen használják majd a nevüket.
Kereskedelmi márka, csak egyes kereskedelmi, vagy áruházláncokban értékesítik, például a Tesco saját márkáj
De mi is a márka szerepe? Ugye a termék az, amit a gyártó gyárt, de a márka az, amit a fogyasztó megfog vásárolni. A márkával csökkentheted az árrugalmasságot, hiszen neked az a jó, ha a fogyasztód rugalmatlan, mert akkor áremelésnél sem fog leváltani téged. Megkülönböztet a versenytársaktól, hűséget generál, ha a vevőd márkahű, és nem márkaválogató. Ha a termékeidet bővítenéd, sokkal egyszerűbb helyzetbe leszel, hiszen nagyobb eséllyel fogják kipróbálni az új termékedet, amelyet ugyan azon a márkanévvel dobtál a piacra. A kereskedelemmel szemben alkupozíciót jelenthet.
A márkának a legfőbb funkciója, hogy azonosít téged, márka asszociációt tudsz elérni, ami ha szerencsés helyzetben vagy, akkor a pozitív gondolatok lesznek. Állandó minőséget garantál, ami nem egyenlő azzal, hogy kiváló minőséget nyújtasz, csak a fogyasztód pontosan tudja, hogy a megvásárolt termékért cserébe mit fog kapni. Orientálja a fogyasztót, hiszen ígéreted ad neki, és értéket közvetít, valamilyen üzenetet hordoz magával.
Illetve segít kialakítani a kapcsolatot a fogyasztóval,“barátságot ad”neki. Hiszen a reklámokban az üzenetek segítségével tudsz a célcsoportoddal kommunikálni, így ha ő megvásárolja a terméked, úgy érzi, hogy a csoportod tagjává vált. Van egy ábra, melynek neve, LOVEMARKS. Ennek segítségével el tudod dönteni, hogy a te márkád hova tartozik. Természetesen mindenkinek a vágya/célja, hogy a szeretett márka kategóriában legyen. A modell 4 csoportra bontja a márkákat, két tényező alapján, az elismerés, és a szeretet szempontjai szerint.
Ha a termékedet elismerik, de nem annyira nagyon szeretik akkor a “BRAND”(márka) kategóriába tartozol.
Ha nem is ismerik el a termékedet, és nem is annyira szeretik akkor a “PRODUCTS”(termékek) csoportjában vagy.
Ha nagyon szeretik a termékedet, de nem annyira ismerik el (ilyenek szoktak lenni a hóbort, divat áruk, amelyekkel nagyon nagy széllel betörnek a piacra, majd pár hónapon belül lecsengenek), akkor a “FADS”(divatok) részben toporogsz, ahonnan kitörni nem igazán, vagy nagyon nehezen lehet.
Ha szeretik a termékedet, és el is ismerik akkor gratulálunk “LOVEMARKS”vagy! Ez a kategória biztonságot ad a fogyasztónak, hiszen kötődik hozzád, biztosan van a márkáddal kapcsolatban egy története is. Az ilyen fogyasztók nagyon nehezen válnak meg a szeretett terméküktől, úgy hogy mindenkit arra buzdítok, hogy törekedjen erre. Fontos azt leszögezni, hogy ha MA a szeretett márka kategóriában élvezed a napot, az nem biztos, hogy holnap is ott leszel, hiszen ezek a viszonyok nagyon gyorsan változhatnak. Mindennap tenned kell azért, hogy ez így maradjon, folyamatos munkát igényel.
A legnagyobb átka a márkának az, hogy ha egyszer valamit rosszul csinálsz a vevőid elpártolnak. Akkor is azonosít, de a negatív élménnyel, az összes funkciója meg marad, de mind mind negatív asszociációt hordoz majd. Ha nem figyelsz örökre megpecsételheted a márka nevedet. A vállalatok ezért szoktak több márkanévvel is dolgozni, hogy ha az egyik bebukik legyen B megoldás. Összegzésképpen pedig annyit, hogy amiket itt leírtam minden kétféle képpen sülhet el, ezért nagyon oda kell figyelni a márka építés során!
Nektek mi a véleményetek erről? Van szeretett márkátok? Írjátok meg kommentbe!
Ha tetszett a bejegyzés, és még több tartalmat szeretnél tőlünk akkor kövess minket!
Facebookon
Instagramon
Weboldalon
Az Exclusive Group ajánlásával - cégek teljeskörű kiszolgálása